remeslo.jpg

TRUHLÁŘI, INSTALATÉŘI, ZEDNÍCI… NEVYMŘOU

Vysočina
29. 3. 2021
Nárůst mladých lidí, kteří se zajímají o stavební obory, těší ředitele stavebních škol na Vysočině.

Zájem o řemesla potvrzuje ředitel Střední školy stavební Jihlava Pavel Toman. Dokazují to podle něj i počty přihlášených žáků ze základních škol, kteří na školu k výuce řemeslných oborů chtějí nastoupit od 1. září letošního roku. „Naše škola nabízí maturitní obor stavební průmyslovky a stavební a dřevařské učební obory. Podle přihlášek je zřejmé, že nám do prvního ročníku nastoupí dvě třídy maturitního oboru Stavebnictví,“ nastínil Toman. Doplnil, že z  učebních oborů je letos největší zájem o obory instalatér, elektrikář a truhlář. „U truhlářů například registrujeme rekordní počet přihlášených uchazečů o studium, zájemců je letos celkem pro obě kola přijímacího řízení 50,“ poznamenává Toman. Podle zkušeností z minulých let soudí, že z těchto zájemců nakonec bude v prvním ročníku v novém školním roce plná třída truhlářů o počtu zhruba 30 žáků. Netají, že některá řemesla zůstávají v dlouhodobém útlumu, což se v jihlavské škole týká především takzvaných střechových oborů, jako je klempíř a pokrývač.

Obory zachovají

„I když je zájemců o tyto obory jenom několik, naší snahou bude i tyto obory v prvním ročníku otevřít, protože obory klempíř a pokrývač učíme jako jediná střední škola v celém Kraji Vysočina a jsme přesvědčeni o tom, že je pro nás pro všechny potřebné odborníky na střechy nadále vzdělávat a vychovávat,“ zdůrazňuje Toman. U dalších klasických stavebních řemesel, jako je například zedník nebo tesař, škola registruje slušný zájem, rodiče i žáci základních škol si začínají uvědomovat, že v těchto řemeslech je perspektiva. „Co se týče praktické výuky u žáků řemeslných oborů, všechny střední odborné školy pochopitelně pociťují propad praktické výuky způsobený covidovou pandemií,“ přiznává Toman. Jihlavská škola se ale snaží dělat maximum pro to, aby se propad manuálních dovedností dále neprohluboval. „Když jsme viděli, že nedochází ke zlepšování situace a žáci se nebudou moci vrátit do normální výuky, zahájili jsme od ledna letošního roku formu individuálních konzultací v praktické výuce,“ poukazuje Toman. Podotýká, že individuální konzultace, jeden učitel a jeden žák, byly a jsou vládou a ministerstvem školství povoleny za všech krizových opatření. „To nám umožnilo vytvořit harmonogram individuálních konzultací v praktické výuce, kdy každý den v týdnu dochází do praktické výuky jiný žák ze skupiny, kterou vede učitel odborného výcviku,“ vysvětluje Toman.

Žáci neztrácejí

Chápe, že to není plnohodnotná náhrada odborného výcviku v normálních dobách, ale alespoň takovýmto způsobem se škola snaží, aby žáci nadále neztráceli manuální dovednosti. Navíc, takto individualizovaná praktická výuka jednoho učitele a jednoho žáka je podle něj intenzivnější a žák se pod vedením svého učitele za jeden den naučí spoustu praktických dovedností. „Všechno výše popsané bereme jako provizorium a těšíme se, že situace umožní, aby se v dubnu 2021 žáci vrátili do prezenční teoretické i praktické výuky. Pokud taková situace nastane, tak věřím, že jsme schopni tento školní rok se ctí dokončit,“ dodává ředitel Toman. S ním v podstatě souhlasí ředitel Střední školy stavební Třebíč Jiří Kurka. „V současné době mírně roste zájem o stavební řemesla. Dá se říci, že s počtem přihlášek na školu jsme celkem spokojeni,“ říká. Poukazuje, že největší zájem je o studijní obor stavebnictví a o učební obory instalatér a truhlář, naopak nejmenší o obory montér suchých staveb a malíř. Zájem potvrzuje i ředitel Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně Havlíčkův Brod Josef Charamza, i když by přivítal i vyšší. „Počet přihlášek je takový, že většinu míst na všech oborech budeme obsazovat v prvním kole přijímacího řízení. Z maturitních oborů je tradičně zájem o technické lyceum, které otevíráme na škole již 20 let, samozřejmě zájem je i o obor stavebnictví, kde od letošního roku nově otevíráme zaměření na dopravní stavby. Z učebních oborů v letošním roce registrujeme zvýšený zájem o obor zedník a malíř a lakýrník,“ vypočítává.

Vliv minimalizují

Připouští, že pandemie omezení přinesla, ale například u učebních oborů pravidelným týdenním střídáním teoretické a praktické výuky tento vliv škola minimalizuje. „Snažíme se do výuky praxe nasazovat individuální konzultace mezi učitelem odborného výcviku a žákem, a to zvláště s ohledem na dovednosti nutné pro praktickou závěrečnou zkoušku,“ dodává ředitel Charamza.

Zdroj: Jihlavské listy 

Foto: Festool