Urychlení dopravních staveb je společným cílem stavebních firem i ministerstva dopravy
„Shodli jsme se, že je potřeba zlepšit komunikaci mezi vedením rezortu dopravy, který je
zásadním veřejným investorem, a námi jako Svazem podnikatelů ve stavebnictví. Týká se to
zejména legislativy, tvorby zadávacích podmínek a zajištění dostatečných finančních zdrojů,“
říká prezident SPS Jiří Nouza.
Ministr informoval účastníky o připravované novele zákona o urychlení výstavby dopravní,
vodní a energetické infrastruktury, která má být jedním z článků řešení dosud příliš
pomalého postupu. „Hledáme způsoby, jak za stávajících podmínek proces urychlit, v rámci
přípravy stavby i v rámci samotné její realizace. V průběhu přípravy jde o vymezení jasných
odpovědností, při realizaci pak o výkon technického dozoru na stavbě. Dalším z námětů byly
změny obchodních podmínek, například bonusy za předčasné dokončení stavby,“ uvedl po
společném jednání ministr dopravy Vladimír Kremlík. Ten zároveň věří, že vláda chystanou
novelu zákona o urychlení výstavby stihne projednat a schválit ještě v tomto roce.
Podle SPS v sektoru stavebnictví obecně chybí informace o připravovaných projektech, které
bude Ředitelství silnic a dálnic v nejbližší době soutěžit. V důsledku toho lze jen velmi
omezeně plánovat kapacity, což je pro jednotlivé firmy klíčovým bodem. „Já samozřejmě chci
mít bezprostřední informace od přímých partnerů ve stavebnictví, chci s nimi být
v bezprostředním kontaktu, slyšet jejich problémy, slyšet jejich názory na řešení. To vše je pro
mě jako ministra dopravy důležité. Toto setkání velmi oceňuji a vidím jej jako první z mnoha,“
přibližuje ministr dopravy. Odmítá zároveň zprávy o tom, že by ministerstvo nevyhradilo
dostatek prostředků pro výstavbu dopravní infrastruktury. Mezi lety 2019 a 2021 půjde
nejen na výstavbu dálnic a železnic více než 275 miliard korun. Výhledově by kromě
prostředků z národního rozpočtu měly být k dispozici i evropské prostředky v řádové částce
100 miliard korun, obě strany dnes rovněž diskutovaly o možnostech využití financí
z Českomoravské záruční rozvojové banky i Evropské investiční banky.
Vladimír Kremlík také informoval o stavu přípravy projektu PPP, tedy spolupráce státního
a soukromého sektoru při výstavbě a údržbě dálnice. Momentálně probíhá soutěžní dialog
na D4 a ministerstvo bude chtít PPP aplikovat do budoucna i na další projekty, jako je
například D6 a D35.