architecture-blue-sky-building-business-310479.png

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

 V rámci projektu CZ.03.1.03/00/22_001/0000890 „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“ bylo zpracováno Stanovisko sociálních partnerů k budoucnosti práce ve stavebnictví. Dokument se zaměřuje na spolupráci škol a firem, adaptabilitu nových zaměstnanců, roli mistrů odborného výcviku, digitalizaci, udržitelnost i společenské změny. Na základě tohoto stanoviska jsme se zeptali Ing. Milana Širokého, vedoucího odborného výcviku ze Střední školy stavebních řemesel Brno-Bosonohy, aby doplnil své zkušenosti z praxe.  

Rozhovor byl veden jako součást Závěrečné zprávy ke klíčové aktivitě Budoucnost práce v odvětví stavebnictví podpora zvyšování adaptability zaměstnanců i zaměstnavatelů, v rámci projektu „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“.

Tuto klíčovou aktivitu řeší bipartitní platforma BP/STAVEBNICTVÍ, kterou společně tvoří Svaz podnikatelů ve stavebnictví a Odborový svaz Stavba ČR. V rámci této platformy hledají tito sociální partneři společná řešení pro podporu stavebnictví v oblasti adaptability a stability zaměstnanců. Cílem aktivity je také zvýšení počtu zapojených podniků odvětví stavebnictví do spolupráce se vzdělávacími institucemi pro zlepšení kvalifikační úrovně pracovní sily s požadavky a potřebami trhu práce. 

Spolupráce škol a firem

Stanovisko zdůrazňuje, že partnerství mezi školami a firmami je klíčové pro kvalitní odbornou přípravu žáků. Jakým způsobem spolupracuje vaše škola s firmami v oblasti odborného výcviku? Co se osvědčilo, a kde naopak narážíte na překážky?

Některé výrobní firmy nás podporují materiálně – pro výuku i odborné soutěže. Obecně se setkáváme s kladným přístupem, ale jen zřídka nás firmy aktivně kontaktují samy. Žáci pak vykonávají praxi u menších firem nebo živnostníků, kteří hledají buď potenciální zaměstnance, nebo bohužel levnou pracovní sílu.  

Požadavky na dovednosti žáků

Podle závěrů stanoviska digitalizace a nové technologie zvyšují nároky na kvalifikaci pracovníků. Vnímáte změnu v požadavcích na dovednosti žáků – například ve vztahu k digitalizaci, udržitelnosti nebo novým technologiím? Z pohledu firem jsem zatím nezaznamenal výrazné zvýšení nároků. Většinou stačí, když mají žáci solidní řemeslný základ. Výhodou je, pokud chtějí dál profesně růst a zlepšovat se.  

Role mistrů odborného výcviku

Stanovisko zdůrazňuje, že mistři odborného výcviku mají zásadní vliv na adaptabilitu žáků a přenos znalostí. Jaké kompetence by měl mít ideální mistr dnes a v budoucnu? Daří se takové odborníky získávat?

Ideální mistr je odborník s širokým přehledem a vztahem k mladým lidem. Musí chápat jejich pohled na svět a umět efektivně předávat znalosti. V současnosti se nám daří získávat spíše mladší absolventy – mají méně zkušeností, ale velký elán. Získat zkušené odborníky je těžké, hlavně kvůli náročnosti profese a nízkému ohodnocení.    

Motivace žáků ke stavebnictví

Stanovisko upozorňuje, že zájem žáků o stavební obory klesá. Jak hodnotíte současnou situaci a co by mohlo zvýšit motivaci mladých lidí? Zájem je nízký, částečně kvůli nízkému sociálnímu statutu těchto profesí. Žáci i rodiče často neznají specifika oborů. Pomohlo by širší povědomí o řemeslech a jejich prestiži, třeba krátkými reportážemi v médiích, které by ukázaly jejich důležitost a perspektivu.  

Propojení výuky s praxí

Podle stanoviska je nezbytné posílit propojení výuky s praxí a technologickým vývojem. Je podle vás výuka dostatečně propojena s praxí? Co by pomohlo ke zlepšení?

Snažíme se o co největší propojení teorie s praxí díky podpoře firem, které dodávají materiály a školí žáky i učitele. Tento přístup se osvědčil. Chtěli bychom ještě více spolupracovat s výrobci a pořádat školení přímo na školách – to by prohloubilo znalosti žáků i učitelů.  

Moderní technologie ve výuce

Stanovisko zdůrazňuje potřebu rozvoje digitálních dovedností (BIM, 3D tisk, virtuální realita). Jaké jsou vaše zkušenosti s jejich využitím ve výuce?

Moderní technologie žákům představujeme a částečně je mohou vyzkoušet. Slouží ale spíš jako doplněk výuky, protože mnozí mají problémy zvládnout i základní dovednosti. Přesto jsou BIM, 3D tisk i virtuální realita přijímány pozitivně.  

Další vzdělávání učitelů a mistrů

Ve stanovisku se zmiňuje nutnost posílit i systém dalšího vzdělávání pedagogů. Jaké formy dalšího vzdělávání se vám osvědčily? V čem by měla být podpora státu či firem silnější?

Nejčastěji využíváme odborná školení od firem a zahraniční stáže v rámci projektů, jako je Erasmus. Jsou pro nás cenná, protože držíme krok s novými trendy. Silnější by měla být finanční podpora odborného vzdělávání a příležitostí k zahraničním stážím.  

Spolupráce se základními školami

Stanovisko zdůrazňuje i důležitost lepší návaznosti mezi základními školami a stavebními obory. Jaké máte zkušenosti v této oblasti? Pořádáme akce jako „Den s řemeslem“, kdy si žáci základních škol mohou vyzkoušet různé obory. Takové aktivity mají velký smysl a pomáhají zlepšit obraz řemesel mezi mladými lidmi.  

Demografické a společenské změny

Podle stanoviska budou mít demografické a společenské změny zásadní vliv na vzdělávání. Jak se vaše škola připravuje na stárnutí mistrů, odliv mladých lidí z oboru nebo příchod cizinců?

Snažíme se průběžně hledat nové učitele a zároveň zvyšovat prestiž řemeslných profesí, abychom přitáhli mladší generace.   Klíčová změna pro zlepšení odborného vzdělávání

Pokud byste mohl navrhnout jednu klíčovou změnu pro zlepšení odborného vzdělávání ve stavebnictví, jaká by to byla?

Zvýšení povědomí o řemeslné práci a posílení sociálního statutu stavebních profesí. To by mohlo přilákat více mladých lidí a zajistit lepší rozvoj oborů.    

Rozhovor s Ing. Milanem Širokým doplňuje Stanovisko sociálních partnerů KA 03 a potvrzuje jeho klíčové závěry – nutnost posílit spolupráci škol a firem, prestiž stavebních profesí, rozvoj digitálních dovedností, další vzdělávání mistrů i připravenost na demografické změny.   

Nastavení soukromí a cookies

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit