architecture-blue-sky-building-business-310479.png

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

 V rámci projektu CZ.03.1.03/00/22_001/0000890 „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“ bylo zpracováno Stanovisko sociálních partnerů k budoucnosti práce ve stavebnictví. Dokument se zaměřuje na spolupráci škol a firem, adaptabilitu nových zaměstnanců, roli mistrů odborného výcviku a dopady digitalizace a udržitelnosti na vzdělávání i praxi. Na základě tohoto stanoviska jsme se zeptali učitele odborného výcviku pro obory stavební a strojní Josefa Frnky a ředitelky SŠ a ZŠ Vimperk Mgr. Dagmar Rückerové, aby doplnili své zkušenosti z praxe.    

Rozhovor byl veden jako součást Závěrečné zprávy ke klíčové aktivitě Budoucnost práce v odvětví stavebnictví podpora zvyšování adaptability zaměstnanců i zaměstnavatelů, v rámci projektu „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“.

Tuto klíčovou aktivitu řeší bipartitní platforma BP/STAVEBNICTVÍ, kterou společně tvoří Svaz podnikatelů ve stavebnictví a Odborový svaz Stavba ČR. V rámci této platformy hledají tito sociální partneři společná řešení pro podporu stavebnictví v oblasti adaptability a stability zaměstnanců. Cílem aktivity je také zvýšení počtu zapojených podniků odvětví stavebnictví do spolupráce se vzdělávacími institucemi pro zlepšení kvalifikační úrovně pracovní sily s požadavky a potřebami trhu práce.

Spolupráce škol a firem

Stanovisko zdůrazňuje, že spolupráce škol a firem je klíčová pro slaďování kvalifikací žáků s potřebami trhu práce. Jakým způsobem spolupracuje vaše škola s firmami v oblasti odborného výcviku? Co se osvědčilo, a kde naopak narážíte na překážky?

Dříve nám firmy volaly s dotazem, kolik máme hotových zedníků, obkladačů nebo instalatérů. Já jsem se jich ale ptal zpět – a co jste pro to udělali vy? Dnes chtějí firmy hotové řemeslníky, kteří budou ihned výkonnými pracovníky, nebudou vyžadovat vedení ani zaučení. Nejlépe spolupracujeme s většími výrobními firmami (např. HELUZ, Lasselsberger, Wienerberger). Výjimkou je Rohde & Schwarz, která nejen zajišťuje praxi, ale dlouhodobě nás podporuje i formou sponzorství. Naopak menší firmy často postrádají kapacity.  

Nové technologie a digitalizace

Ve stanovisku se uvádí, že digitalizace a automatizace zásadně promění požadavky na dovednosti zaměstnanců. Vnímáte změnu v požadavcích na dovednosti žáků – například ve vztahu k digitalizaci, udržitelnosti nebo novým technologiím?

Naše škola sídlí téměř v příhraniční oblasti, kde do oborů vstupují i žáci s problémy při dokončení základní školy. Je nezbytné zvýšit prestiž stavebních oborů – pomocí příkladů dobré praxe, soutěží, mediální propagace s podporou státu a oceňováním snahy a kreativity. Zaměřujeme se na motivační programy, které hodnotí nejen prospěch, ale i docházku, snahu, pomoc a nápaditost.  

Role mistrů odborného výcviku

Podle stanoviska jsou mistři odborného výcviku klíčoví pro adaptabilitu žáků i nových zaměstnanců. Jaké kompetence by měl mít ideální mistr dnes a v budoucnu? Daří se takové odborníky získávat?

Mistři odborného výcviku jsou velmi nedostatkoví. Jsou špatně odměňováni, přetížení a unavení. Je nezbytné je motivovat vyšší mzdou a poskytnout školám odpovídající prostředky. Do budoucna budou potřebovat i psychologické dovednosti a možnost dalšího vzdělávání. Měli by také trávit více času přímo ve firmách, aby se seznámili s novými technologiemi.  

Motivace žáků ke stavebnictví

Stanovisko upozorňuje, že atraktivita stavebních oborů pro mladou generaci klesá. Jak hodnotíte zájem žáků a co by mohlo zvýšit jejich motivaci?

Žáci se bojí praxe a zaměřují se jen na maturitu. Neuvědomují si, že i s maturitou nemusí najít uplatnění. Stavebnictví je často vnímáno jako méněcenné – rodiči, veřejností i žáky. Přitom právě řemeslo má budoucnost. Velkou ztrátou bylo zrušení stipendijních programů, jejich obnovení by mohlo výrazně pomoct. Přínosné by bylo také větší zapojení profesních cechů formou workshopů, ocenění a ukázek řemesla na základních školách.  

Propojení výuky s praxí

Podle závěrů stanoviska je důležité intenzivnější propojení školní výuky s technologickým vývojem a praxí ve firmách. Je podle vás aktuální výuka dostatečně propojena s praxí? Co by mohlo pomoci ke zlepšení?

Teorie dá žákům základ, ale praxe ve firmách je nenahraditelná. Pomohly by nové motivační programy nejen pro školy a žáky, ale i pro firmy – například daňové úlevy. Důležité je také zapojení rodičů do podpory studia a praxe žáků.  

Moderní technologie ve výuce

Stanovisko zmiňuje potřebu rozvoje digitálních dovedností (BIM, 3D tisk, virtuální realita). Máte zkušenost s jejich využíváním ve výuce? Jak na ně reagují žáci i učitelé?

Jsme dobře vybaveni a díky programům získáváme nové technologie. O BIM víme, ale nemáme kapacitu se mu více věnovat. 3D tisk využíváme hodně – žáci vytvářejí i praktické výrobky, např. funkční 3D hodiny pro sportovní přebor. Ceníme si jejich nápaditosti a iniciativy.  

Spolupráce se základními školami

Stanovisko zdůrazňuje i potřebu lepší návaznosti mezi základními školami a stavebními obory. Jaké máte zkušenosti s tímto propojením?

Vnímáme rostoucí potřebu oslovovat žáky už od 5. ročníku ZŠ – formou pravidelných setkání, workshopů či exkurzí. Podporujeme také návrat k rozdílovým zkouškám v 9. třídě.  

Klíčové změny pro zlepšení odborného vzdělávání

Pokud byste měli navrhnout jednu klíčovou změnu pro zlepšení odborného vzdělávání, jaká by to byla?

Stát by měl méně podporovat všeobecná lycea a místo toho cíleně podporovat stavební obory – finančně i mediálně. Důležité je vybavení škol, pomůcky, odborné haly i mzdy učitelů. Klíčovým krokem by bylo znovuzavedení centrálních rozdílových zkoušek v 9. třídě. A samozřejmě lepší odměňování mistrů odborného výcviku. I kolektivní smlouva vyššího stupně by mohla obsahovat ustanovení o odměnách pro žáky v oboru stavebnictví.  

Rozhovor s Josefem Frnkou a Mgr. Dagmar Rückerovou jasně potvrzuje závěry Stanoviska sociálních partnerů KA 03 – spolupráce škol a firem, vyšší prestiž stavebních oborů, adekvátní odměňování mistrů, podpora digitalizace a větší motivace mladých lidí jsou nezbytné kroky pro budoucnost stavebnictví. 

Nastavení soukromí a cookies

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit