architecture-blue-sky-building-business-310479.png

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

Budoucnost práce a vzdělávání ve stavebnictví

 V rámci projektu CZ.03.1.03/00/22_001/0000890 „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“ vznikla Závěrečná zpráva k budoucnosti práce ve stavebnictví. Dokument se zaměřuje na spolupráci škol a firem, roli mistrů odborného výcviku, potřebu digitalizace a udržitelnosti i reakci na demografické změny. Na základě této zprávy jsme oslovili Danu Varvařovskou, učitelku odborného výcviku ze Střední školy stavebních řemesel Brno-Bosonohy, aby se podělila o své zkušenosti z praxe.

Rozhovor byl veden jako součást Závěrečné zprávy ke klíčové aktivitě Budoucnost práce v odvětví stavebnictví podpora zvyšování adaptability zaměstnanců i zaměstnavatelů, v rámci projektu „Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny“.

Tuto klíčovou aktivitu řeší bipartitní platforma BP/STAVEBNICTVÍ, kterou společně tvoří Svaz podnikatelů ve stavebnictví a Odborový svaz Stavba ČR. V rámci této platformy hledají tito sociální partneři společná řešení pro podporu stavebnictví v oblasti adaptability a stability zaměstnanců. Cílem aktivity je také zvýšení počtu zapojených podniků odvětví stavebnictví do spolupráce se vzdělávacími institucemi pro zlepšení kvalifikační úrovně pracovní sily s požadavky a potřebami trhu práce.  

Spolupráce škol a firem

Závěrečná zpráva zdůrazňuje, že pro kvalitní odbornou přípravu žáků je nutná systematická spolupráce škol a firem. Jakým způsobem spolupracuje vaše škola s firmami v oblasti odborného výcviku? Co se osvědčilo a kde naopak narážíte na překážky?

Naše škola dlouhodobě spolupracuje s řadou stavebních firem, které žákům poskytují prostor pro odborný výcvik. Osvědčilo se zejména navazování osobních vztahů mezi mistry a vedoucími pracovníky firem – kde je důvěra, tam vzniká kvalitní praxe. Překážkou je administrativa a obavy firem z odpovědnosti a bezpečnostních rizik.  

Požadavky na dovednosti žáků

Podle závěrů Závěrečné zprávy se zvyšují požadavky na digitální dovednosti, udržitelnost a nové technologie. Vnímáte tuto změnu i vy?

Jednoznačně ano. Požadavky na digitální kompetence, orientaci v technologiích a základní povědomí o udržitelnosti jsou dnes běžnou součástí profilu pracovníka. Žáci se učí používat jednoduché digitální nástroje pro plánování, měření nebo dokumentaci – a tomu se musí přizpůsobit i výuka.  

Role mistrů odborného výcviku

Závěrečná zpráva označuje mistry odborného výcviku za klíčové pro rozvoj adaptability žáků. Jaké kompetence by měl mít ideální mistr a daří se takové odborníky získávat?

Ideální mistr je zkušený řemeslník i pedagog v jednom. Musí mít partnerský, ale důsledný přístup k žákům, orientovat se v nových technologiích a neustále se učit. Získat takového člověka je stále obtížnější – kvůli stárnutí generace i nedostatku mladých lidí, kteří by do školství přinesli energii a praxi.  

Motivace žáků

Závěrečná zpráva upozorňuje, že motivace žáků ke studiu stavebních oborů kolísá. Jak tuto situaci vnímáte?

Zájem žáků hodně závisí na ekonomické situaci a společenském obrazu řemesel. Motivaci by zvýšilo více pozitivních příkladů z praxe, větší zapojení technologií do výuky, a hlavně perspektiva férového zaměstnání. Když žák vidí, že řemeslník může být úspěšný a respektovaný, začne se na obor dívat jinak.    

Propojení výuky s praxí

Závěrečná zpráva zdůrazňuje potřebu většího propojení školní výuky s technologickým vývojem a praxí. Jak to vnímáte na své škole?

Snaha propojit výuku s praxí tu je, ale brzdí nás zastaralé vybavení, malý prostor pro inovace a někdy i nedostatek odborníků, kteří umí nové technologie učit. Pomohla by modernizace dílen a těsnější spolupráce s firmami, třeba formou sdílených technologií nebo školení přímo v provozu.  

Moderní technologie

Podle závěrečné zprávy je důležité začlenit moderní technologie (BIM, 3D tisk, virtuální realitu) do výuky. Jaké jsou vaše zkušenosti? S BIM a 3D modelováním se seznamujeme postupně. Učitelé, kteří mají chuť se učit, v nich vidí velký potenciál. Žáci reagují pozitivně – když se výuka propojí s realitou a vidí výsledek, roste jejich zájem. Výzvou je dostat tyto technologie do běžné výuky, nejen jako doplněk.  

Další vzdělávání učitelů a mistrů

Ve zprávě se uvádí, že další vzdělávání pedagogů je klíčové. Jaké formy se vám osvědčily a kde by měla být silnější podpora státu či firem? Nejlépe fungují praktická školení přímo ve firmách, kde si učitelé vyzkouší nové technologie. Klíčové je, aby školení nebyla jen teoretická. Chybí ale systémová podpora – možnost uvolnění pedagogů nebo úhrada nákladů. Uvítali bychom i propojení s celoživotním vzděláváním v regionech.  

Spolupráce se základními školami

Závěrečná zpráva zdůrazňuje i význam propojení základních a středních škol. Jak to vidíte vy?

Je to nezbytné. U žáků ZŠ stále přetrvává stereotyp „špinavé práce“. Workshopy, exkurze a možnost vyzkoušet si řemeslo by mohly obraz stavebnictví změnit a ukázat jeho kreativitu a odpovědnost.  

Demografické a společenské změny

Podle závěrečné zprávy musíme reagovat i na demografické změny a příchod cizinců. Jak se vaše škola připravuje? Hledáme nové mistry, posilujeme spolupráci s firmami a otevíráme se i cizincům. Připravujeme výuku češtiny a podporujeme integraci. Snažíme se, aby škola byla atraktivní prostředí jak pro žáky, tak pro odborníky.  

Klíčová změna

Pokud byste mohla navrhnout jednu klíčovou změnu, co by to bylo?

Silnější a dlouhodobá spolupráce mezi školami a firmami – nejen praxe, ale i společné projekty, sdílení technologií, zapojení odborníků do výuky. Pokud škola a firma spolupracují, vychovávají společně budoucí profesionály. To je klíč k udržitelné budoucnosti stavebnictví.      

Rozhovor s Danou Varvařovskou doplňuje Závěrečnou zprávu KA 03 a potvrzuje její hlavní zjištění – význam spolupráce škol a firem, nutnost modernizace výuky, důležitost motivace žáků i připravenost reagovat na společenské změny.

Nastavení soukromí a cookies

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit