
Soutěž Česká dopravní stavba zná své vítěze
Akce oceňující nejvýznamnější dopravní stavby a technologie realizované v loňském roce se již tradičně konala v impozantním prostoru Fantova sálu na pražském Hlavním nádraží. Mezi významnými hosty nechyběl ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček nebo primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda a řada dalších.
Nejlepší z nejlepších aneb titulové stavby roku 2024
Projektů, které nejzásadnějším způsobem přispěly k rozvoji dopravní infrastruktury v České republice, bylo celkem sedm. Jejich zástupci převzali sošku a titul „Česká dopravní stavba & technologie roku 2024“ z rukou prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy a ministra dopravy Martina Kupky.
V kategorii Dopravní technologie a inovace porota vyhodnotila jako nejlepší projekty:
- Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R – Tento komplexní diagnostický systém umožňuje měřit, testovat a garantovat provoz systémů GSM-R a ETCS v heterogenní síti Správy železnic.
- Rekonstrukce Barrandovského mostu – Díky inovativnímu využití UHPC se podařilo významně prodloužit životnost páteřního pražského mostu a navýšit jeho zatížitelnost. V kategorie Dopravní stavby ostatní dosáhly na tituly projekty:
- Elektrifikace autobusové linky 119 – Hojně využívaná pražská autobusová linka obsluhující i Letiště Václava Havla díky elektrifikaci přispívá ke snižování emisí CO2 a dalších škodlivých látek.
- Obchvat města Opočno – II. Etapa – Obchvat II/298 odvádí tranzitní dopravu mimo centrum Opočna, čímž snižuje hlukové i emisní zatížení města.
V kategorii Dopravní stavby kolejové (železniční a tramvajové) se taktéž předávala dvě ocenění:
- Modernizace železničního uzlu Pardubice – Projekt zahrnoval rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky.
- Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov – Díky rekonstrukci se podařilo navýšit kapacity pro nákladní i osobní dopravu v Praze a zvýšit traťovou rychlost až na 100 km/h.
Udílení titulových cen uzavřela kategorie Dopravní stavby dálniční, v níž nad ostatní vynikl projekt:
- Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice – Uvedená část obchvatu Českých Budějovic odvádí veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, a tím výrazně vylepšuje opravní situaci ve městě.
Koho ocenila veřejnost?
Mezi přihlášenými projekty mohli pro svého favorita hlasovat v online anketě i běžní občané. Ti odměnili největším počtem hlasů Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení. Jde o projekt, který prověřuje scénáře a možnosti eliminace kapacitních limitů pražského uzlu v dlouhodobém horizontu let 2035-2050. Nová koncepce počítá s tím, že do centra hlavního města přivede vysokorychlostní železnici, která v současnosti představuje nejmodernější dopravní systém.
Studenti zazářili bakalářskými a diplomovými pracemi
Významnou součástí České dopravní stavby a technologie je každoročně také soutěž ČDS Student, pořádaná ve spolupráci s tuzemskými technickými vysokými školami a patrony z řad firem působících v oblasti dopravních staveb. Soutěž má za cíl motivovat studenty k většímu zájmu o dopravní a stavební obory. V době, kdy českému stavebnictví chybí kvalifikovaní odborníci, má nejen symbolický, ale i strategický význam.
„Každý krok, který pomůže směřování studentů na střední odborné a vysoké technické školy, je cenný. Mladé v oboru nutně potřebujeme,“ potvrdil Karel Havlíček.
Letos bylo ve studentské kategorii uděleno celkem 13 cen, které doprovodily finanční šeky v hodnotách 10 000 – 20 000 Kč. Výjimečného úspěchu dosáhl Richard Řehulka, student Fakulty stavební VUT v Brně, jehož projekt Lávka podporovaná kabely získal hned dvě ocenění: Jak cenu rektora VUT v Brně, tak i cenu společnosti Enteria, generálního patrona studentské kategorie.
Dobrou zprávou je, že Richard Řehulka může v budoucnu na letošní úspěch navázat. O své profesní budoucnosti má totiž poměrně jasno: „Rád bych se věnoval navrhování mostů a jiných inženýrských konstrukcí, ale taky řešení složitějších právních případů souvisejících s výstavbou a stavebním řízením,“ komentoval po převzetí obou ocenění.
Dvojitou cenu získal také Matěj Süsser za svou práci Syntetická pojiva v silničním stavitelství. Získal za ni cenu děkana Fakulty stavební ČVUT a cenu společnosti M – Silnice a.s.
Kompletní informace se všemi detaily o jednotlivých oceněných projektech najdete v Závěrečné zprávě.
22. ročník soutěže Česká dopravní stavba a technologie vypsaný Ministerstvem dopravy ČR se uskutečnil díky podpoře těchto partnerů: Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic, Ředitelství vodních cest ČR, Česká agentura pro standardizaci, Hlavní město Praha, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, Česká silniční společnost.
Patrony studentské kategorie soutěže byly společnosti: Enteria (generální patron), M – Silnice, Subterra, Správa železnic, Sdružení pro výstavbu silnic, Česká agentura pro standardizaci.
Studentská soutěž se uskutečnila ve spolupráci s vysokými školami: České vysoké učení technické v Praze, Vysoké učení technické v Brně, Západočeská univerzita v Plzni, Univerzita Pardubice, Technická univerzita Ostrava, Technická univerzita v Liberci.
V pozici mediálních partnerů akci podpořili: CNN Prima News, e15, Stavitel, Stavebnictví, Silnice a železnice, Skypaper, Development News, Communication&Publishing.