02_KONSIT_Bubenecske_nadrazi_dokonceni.jpg

KONSIT dokončil rekonstrukci Bubenečského nádraží

Prezentace členů SPS
17. 7. 2024
Smyslem přestavby druhého nejstaršího nádraží v Praze bylo zachránit kulturní památku, která je cenným dokladem architektury z konce 19. století, a současně změnou funkce vrátit do tohoto místa společenský ruch. Díky rekonstrukci se budova proměnila v kulturně-společenské centrum, kde návštěvníci v budoucnu naleznou kavárnu, galerii nebo půjčovnu sportovního vybavení.

Hlavní myšlenkou rekonstrukce bývalé nádražní budovy bylo důsledné propojení všech hlavních prostorů domu. Pro dosažení této ústřední myšlenky byla vybourána většina vnitřních zděných příček, čímž bylo dosaženo otevření prostor a umožnění jejich variabilního využití.

Architektonické řešení

Jedná se o přibližně obdélnou budovu protáhlého tvaru, s dvojpodlažní střední (vstupní) částí a bočními přízemními křídly.

Návrh nové funkční náplně klasicistní stavby nesoucí typické znaky nádražních budov své doby maximálně respektoval architektonický výraz původní budovy. Status kulturní památky pak diktoval zachování co největšího množství původních prvků, případně repase prvků původních.

Obnovou prošla celá budova nádraží. Jednalo se o kompletní opravu fasády v rozsahu celého obvodového pláště, spočívající v očištění, otlučení poškozených míst, sanaci stávajících soudržných omítek, v opravě zdobných prvků, ve sjednocení vnější štukové omítky a celkovém fasádním nátěru na minerální bázi světlého odstínu. Současně bylo obnoveno drážní označení „BUBENEČ“ písmomalířskou formou.

Rekonstrukce střechy spočívala v opravě poškozených částí krovu, instalaci nového střešního souvrství se střešní krytinou z cemento-vláknitých šablon. Nové je také oplechování říms, parapetů, žlabů a svodů, servisní lávky a opraven byl hromosvod.

Dřevěná bohatě vyřezávaná veranda nad bývalým peronem byla repasována a doplněna o chybějící části.

V hlavním sále bylo obnoveno zdobení původních trámů, které se podařilo zachovat. Repasovány byly všechny okenní a dveřní otvory v obvodových konstrukcích. Nedílnou součástí rekonstrukce byly i nové rozvody elektro, zdravotechniky, topení a vzduchotechniky. Specifické požadavky na dobový vzhled stavby ovlivnily i výběr materiálů. V interiérech byla například položena replika historické dlažby.

Nově byl instalován plot vymezující prostor pozemku nádraží a jeho dřevěné verandy od kolejového tělesa. Pro návštěvníky Stanice 6 nejsou koleje přístupné. Dále byly upraveny venkovní plochy v okolí budovy.